Pyöräilyolojen kehittäminen

Tämä kirjoitukseni julkaistiin JYPS:in jäsenlehdessä kevääällä 2013, mutta laitan sen laajempaankin jakeluun tätä kautta.

Seuraan on liittynyt viime vuonna todella paljon uusia jäseniä, tervetuloa! Ennen kaikkea on miellyttävää nähdä, että takavuosina tekemämme linjanveto siitä, että JYPS toimii laaja-alaisena pyöräilyseurana sekä kilpailijoille että työmatka- ja vapaa-ajanpyöräilijöille oli oikeaan osunut. Tätä kautta olemme saaneet seuraan lisää osaamista ja monipuolisesti pyöräilyä harrastavia toimijoita. Vaikka laaja-alaisessa seurassa on ongelmia palvella kaikkia osa-alueita parhaalla mahdollisella tavalla, näkisin, että tällainen seura on kuitenkin aivan valtava pyöräilytietouden sulatusuuni, ja sen osaamisesta voi halutessaan saada itselleen todella paljon hyötyjä.

milanojoulukuu
Joulukuinen pyörätienjatke Milanossa.

Laajan seuran vahvuutena on myös se, että aina riittää henkilöitä, joilla on mahdollisuuksia ja aikaa etsiä ja hakea lisäosaamista maailmalta niin kisapuolelle kuin kaikkeen muuhunkin pyöräilyyn liittyvään. Aktiivisessa seurassa nämä uudet tiedot leviävät nopeasti laajalle ja hyödyttävät kaikkia. Tästä yhtenä osoituksena on JYPS:in tänä keväänä yhdessä Suomen Pyöräilyunionin (SPU:n) kanssa ensimmäisenä Suomessa aloittama valtakunnallinen pyöräilynohjaajakoulutus.

Pyöräilynedistämiseen paljon lisää voimaa

JYPS:in profiili ammattimaisena pyöräilyolojen puolestapuhujana on viime vuosina kasvanut suuresti. Nykyisin jo aika tavalla huvittaa pyöräilynedistämisen alkutaipaleella kokemamme arvostus: ”No nuo nyt on noita kortonkipukuisia koheltajia, joiden puheista ei kannata välittää”. Nykyisin ilmapiiri on aivan toinen; olemme lukuisilla kaupungin sidosryhmälistoilla, ja kalenterissa on koko ajan useita neuvotteluvarauksia. Kun vielä välillä pitää hiukan puoliaan, ja tarjoaa omia näkemyksiään kaikkialle missä niistä on hyötyä, olemme olleet talven mittaan mukana mitä moninaisimmissa neuvonpidoissa: viheralueiden suunnittelussa, valaistusasioiden miettimisessä, liikenneturvallisuustyöryhmässä ja -seminaarissa, Kankaan alueen suunnittelussa, Baanan ideoinnissa ja esikatselmuksessa, uuden pyöräväyläverkon tavoitetilan suunnittelussa, uuden pyöräilykartan valmistelussa, Laukaantien remonttisuunnitelmissa, keskustan kaavoitustilaisuudessa ja monissa muissa…

Suomessa on ongelmana ollut se, että meiltä puuttuu valtakunnallinen pyöräilynedistämistä tekevä kattojärjestö. Autoliittoa vastaavaa pyöräliittoa suunniteltiin muutama vuosi sitten, mutta sitä ei kukaan jaksanut kasata. Nyt SPU:n alaisuuteen on perustettu liikennevaliokunta, joka pyrkii jatkossa olemaan pyöräilyn edunvalvontataho. Tässä projektissa Antti Poikola liikenneryhmästämme on ollut mukana (toki Antilla on vahvat siteet myös Helsinkiin ja HePoon).

Kaavakoulu

Oli tullut aika siirtyä muutaman hengen lounaskeskusteluringistä hiukan laajempaan kokoonpanoon, kiitos uusien aktiivisten jäsenten! Muodostimme vapaamuotoisen ”Liikenneryhmän” ja sille toimintafoorumin nimeltään kaavakoulu. Älä anna erikoisen nimen hämätä, tapaamisissa tehdään paljon muutakin kun tutkitaan kaavapiirustuksia ja kirjoitetaan niistä lausuntoja. Kannattaa tulla ainakin kerran kokeilemaan tätäkin, kuten kaikkea muutakin JYPS:in kalenterissa olevaa toimintaa.

Lausuntoja on kirjoitettu useita vuodessa, mutta se on osoittautunut loputtomaksi työsaraksi, sillä Jyväskylässä valmistuu vuodessa noin 100 katusuunnitelmaa, joista varsin monet kaipaisivat lausuntoja. Onkin pyritty pääsemään mukaan suunnitteluun aikaisemmassa vaiheessa, jolloin tarve lausunnoille vähenisi. Tie on kivinen, mutta ulkomaisten esimerkkien mukaan tähän pyritään, ja välillä on onnistuttukin, vaikka virallinen byrokratia ei oikein tällaista mahdollista. Noin kerran kuussa pidetyn kaavakoulun puitteissa olemme päässeet neuvottelemaan kaupungin kaavoittajien ja liikennesuunnittelijoiden kanssa, kuten myös ELY:n ja Keski-Suomen liiton edustajien kanssa. Välillä on mietitty strategioita omalla porukalla.

Lausuntoja on annettu myös erilaisiin valtakunnallisiin ja maakunnallisiin kehityshankkeisiin, joista yksi tärkeimmistä on uudistettavana oleva pyöräteiden suunnitteluohjeistus. Myös pyöräilyn lainsäädäntöä ollaan uudistamassa, ja kohta varmaan siltäkin puolelta tulee kommentoitavaa. Ja aina kun kalenterissa on ollut vapaata, useiden JYPS:in liikenneryhmäläisten kulku on käynyt eri puolille Suomea kokouksiin, koulutuksiin ja seminaareihin. Ja välillä myös ulkomaille alan kongresseihin. Ja ennen muuta on opiskeltu satulayliopistossa, eli on käyty pyöräilemässä ulkomailla lukuisissa pyöräilykaupungeissa paikan päällä, ja tutkittu mitkä ratkaisut toimivat käytännössä ja mitkä eivät. Tästä syystä JYPS:in liikenneryhmä on valtakunnallisestikin tunnettu, ja saamme yhteydenottoja eri puolista Suomea. Toki tutkimusmatkojen oheen on liitetty retkipyöräilyäkin, täytyyhän sitä nauttia myös hyvästä harrastuksesta.

Vaikka töitä on tehty paljon, valitettavan heikosti se vielä näkyy katukuvassa. Suomessa ongelmana on se, että pyöräteitä on rakennettu vuosikymmeniä periaatteessa aivan väärillä menetelmillä ja väärällä filosofialla. Käytännössähän miltei kaikki Suomen pyörätiet ovat tekniseltä toteutukseltaan puhtaita jalkakäytäviä reunakivineen ja jalankulkijoineen. Oikea pyörätie on toteutukseltaan tyystin toisenlainen. Väylästön selkeä parantaminen vaatii käytännössä kaikkien suunnittelumenetelmien ja -ohjeiden täydellisen päivittämisen. Tämä on vuosikausien projekti, joten malttia.

Katuajokoulutus

Erittäin onnistunut uusi toimintamuoto on ollut katuajokoulutus. Pyöräliikennettä pidetään yleensä aika sekavana ja vaikeana, mutta ani harva tietää, kuinka vaikeat pyöräilijän liikennesäännöt kaupunkialueella oikeasti ovat. Ja kolarin sattuessa olisi hyvä olla oikeassa. Pyöräilyä siirretään myös vähitellen takaisin ajoradoille, koska autoliikenteen nopeuksien tiputtaminen taajamissa mahdollistaa tämän. Autot ja pyörät tulevat sinänsä aika hyvin toimeen, kunhan pyöräilijä käyttäytyy ajoradalla täsmällisesti kuten moottoriajoneuvotkin. Pyöräilijöiden ajolinjat ovat kuitenkin pahasti kärsineet vuosikymmeniä jatkuneen jalkakäytävillä tai kevytväylillä pyöräilyn jälkeen, ja pyörän olemuksen muuttaminen takaisin ajoneuvoksi epämääräisestä jalankulkijoiden seassa kulkevasta pujotteluvälineestä vaatii hiukan koulutusta. Myös autoilijoiden asenne pyöriin muuttuu paljon positiivisemmaksi, jos ne käyttäytyvät kuten muutkin ajoneuvot.

Mikäli haluat osallistua liikenneryhmämme toimintaan, liity saman tien sähköpostilistalle, niin näet mitä kaikkea kivaa puuhaamme. Liikennelistalle voit liittyä seuran nettisivujen kautta osoitteessa: www.jyps.fi/keskustelu-ja-tiedotus/sahkopostilistat.

Esa Rantakangas

Vastaa

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.